Головна » Файли » Мої файли

Турнір юних мовознавців
13.11.2014, 21:10

Мета: збудити прагнення учнів продемонструвати свої знання та вміння з української мови, спонукати їх до творчої праці, вчити самостійно мислити; розвивати вміння учнів застосовувати свої знання в незвичних ситуаціях; учити дітей триматися перед глядачами, бути привабливими і цікавими для присутніх; сприяти розвитку навичок міжособистісного спілкування; виховувати повагу до барвистого рідного слова

ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ

           - Сьогодні на мовному турнірі змагатимуться команда 9 класу «Мовознавці» та команда 8 класу «Ерудити»

           -   Слово для привітання надається команді 9 класу.

           -   Слово для привітання надається команді 8 класу.

           - Сподіваюся, що учасники конкурсу продемонструють свою високу ерудицію, доведуть, що володіють культурою слова, що для них гра буде корисною, а для нас – цікавою. А оцінювати знання і творчість наших учасників буде журі. (Представлення)

- Тож відправляємося з вами у подорож до країни Української мови

 

Перша станція «Таїна імені» (2 бали)

 

 Ім’я має велике значення в житті кожного з нас. Воно впливає на характер людини. За ім'ям можна визначити, які здібності або недоліки має людина. Наші предки вважали, що від імені людини залежить вся його доля, і навіть у наші часи батьки, перш ніж дати ім'я дитині, намагаються ретельно вивчити його значення. Більшість імен прийшли до нас з грецької та латинської мови. Сьогодні у нас на святі присутні гості з  Греції. Командам потрібно відгадати їх імена за підказками-предметами, які вони тримають у руках. (У дівчинки – малюнок   сонця, а у хлопчика – камінь)

 

Наступна станція «Перекладацька» (4 бали - письмово)

 

Безграмотність, недорікуватість В. Сухомлинський порівнював із невіглаством: «Невміння вибрати потрібне слово - те саме, що замість гостро заструганого олівця на уроці малювання користуватися цвяхом».

Наступне завдання - перекласти  українською мовою словосполучення:

 

Ему нечего терять ( йому нема чого втрачати)

Терять голову ( втрачати розум)

Терять сознание (непритомніти)

Терять время (марнувати час)

Наступна зупинка «Народна мудрість»

Конкурс  «Закінчи прислів'я»  (За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал)

– Прислів'я та приказки – це  мудрість народна. У них передаються спостереження людей над явищами природи й суспільного життя, вадами людського характеру та інше. Наші конкурсанти повинні швидко виконати таке завдання: я називаю першу частину прислів'я, а учасники конкурсу – другу  Виграє той, хто це зробить швидше.

1. Книга вчить, ... (як на світі жить)

2. Учення - світ, ... (а невчення - тьма)

3. Не кажи гоп, ... (поки не перескочиш)

4. З миру по нитці, ... (голому сорочка)

5. Слово - не стріла, а ... (глибше ранить)

6. Слово не горобець,… (вилетить – не спіймаєш)

7. Під лежачий камінь…(вода не тече)

8. Хочеш їсти калачі –… (не сиди на печі)

9. Краще синиця в руках,… (ніж журавель у небі)

10.Яблуко від яблуні… (далеко не падає)

Конкурс «Відгадай загадку» (За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал)

-  А  які чудові, яскраві українські народні загадки. Ви їх, напевно, пам’ятаєте добре з дитинства і тому загадувати їх вам сьогодні не буду. А загадаю краще не зовсім народні і не зовсім з дитинства, а лінгвістичні. А відгадки моїх загадок приховані у народних казках, приказках,  прислів’ях та  фразеологізмах.

1. Що може вирости на городі, якщо дядько в Києві? (Бузина)

2. Його беруть за бороду і віддають йому душу. (Бог)

3. Він свистить у кишенях. (Вітер)

4. Улюблене видовище барана. (Ворота)

5. Дороговказ до Києва. (Язик)

6. Казкове житло, в яке на жаль не вписався ведмідь. (Рукавичка)

7. Птах, який приносить новини на хвості. (Сорока)

8. Тварина, яку можна зробити з мухи. (Слон)

9. Прилад для письма по воді. (Вила)

10. Музики, які грають марш під час голоду (Кишки)

11. Їх кладуть на полиці, коли нічого їсти, сушать, коли весело. (Зуби)

12. Фрукти, які ростуть на вербі. (Груші).

Слово журі.

Наступна зупинка «Редакційна»

Конкурс редакторів (6 балів)

Знайдіть помилки в реченнях:

І.     1. Регістрація учасників форуму проводиться з дев’яти до одинадцяти

годин. 2.Не мішайте працювати в класі. 3.Відкрийте форточку! 4.Через неділю в університеті день відчинених дверей. 5. Автобус по заказу прибув воврем’я.  6. Слідуюча зупинка площа Івана Франко.

 

ІІ.  1.  Моє рідне село в п’ятдесяти кілометрах від Донецьку. 2. Осторожно, закриваю двері! 3. Пенсіонери в городському транспорті мають льготи. 4. Постав салфетки  на стіл! 5. В скільки годин відходить автобус на Волноваху? 6. На послідній літак на Львів я не вспів.

Слово журі.

– Наступний конкурс присвячений українській пісні, адже наша зупинка – станція «Пісенна»

Учасникам за фонограмою потрібно вгадати українську пісню. (Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал)

Фонограми пісень

1 «Маруся»

2 «Пісня про рушник»

3 «Ходить гарбуз по городу»

4. «Ніч яка місячна»

5. «Підманула, підвела»

6. «Ой Марічко»

7. «Розпрягайте, хлопці, коней»

8. «Ой у полі криниченька»

9. «Ой, у вишневому саду»

10. «Ой, під вишнею»

У виконанні учнів звучить українська пісня « А калина – не  верба»

 

Наступна зупинка «Творча»

Конкурс «Творчий» (5 балів)

– Колись у суперечці з італійцем, англійцем і німцем, щоб довести, що українська мова багата й милозвучна, українець склав вірш та оповідання, в якому кожне слово починалось на одну й ту ж букву. Наприклад:

Стихли струни, стихли співи,

Срібні співи серенад,

Срібно стеляться сніжинки -

Спить самотній сад.

– Спробуймо і ми зробити те ж саме. Завдання трохи змінимо: складіть лише одне речення.

Поки учасники готуються, вболівальникам пропонуємо розгадати ребуси.

Наступна зупинка «Інтелектуальна»

Бліц-турнір ( Протягом 2 хв. команди відповідають на запитання, отримуючи за кожну правильну відповідь 1 бал)

Запитання для команди 9 класу)

1. Слова, однакові за звучання, але різні за лексичним значенням. /Омоніми/

2. Скільки букв в алфавіті української мови? /33/

3. Опис зовнішності людини. /Портрет/

4. Дієприслівник із залежними словами. /Дієприслівниковий зворот/

5. Незмінна значуща частина слова, що стоїть після кореня. /Суфікс/

6. Розділ мовознавства, який вивчає знаки письма. /Графіка/

7. Службова частина мови, яка виражає залежність іменника, числівника,
займенника від інших слів у словосполученні і реченні. /Прийменник/

8. Самостійна частина мови, що називає ознаку дії, ознаку предмета, ознаку іншої ознаки. /Прислівник/

9. Чуже мовлення передане дослівно , без будь-яких змін /Пряма мова/

10. Два слова, серед яких одне головне, а друге залежне. /Словосполучення/

11. Змінна частина слова. /Закінчення/

12. Самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета за дією і відповідає на питання: що робить предмет? що з ним робиться? /Дієслово/

13. Розділ науки про мову, що вивчає правильне вживання розділових знаків?/Пунктуація/

14.  Речення, в якому граматична основа складається з одного підмета. /Називне/

15. Рід іменника  кенгуру. /Чоловічий/

16. На які групи поділяються приголосні звуки? /Глухі й дзвінкі, тверді й м’які/

17. Застарілі слова, які вийшли з ужитку.  /Архаїзми/

18. Головні члени речення. /Підмет і присудок/

19. «Жовтіє лист» — це словосполучення чи речення? /Речення/

20. Складне речення, частини якого синтаксично рівноправні та з’єднані  сурядним сполучником. /Складносурядне/

21. Що означає діалектизм когут? /Півень/

22. Розділ науки про мову, що вивчає речення і словосполучення.  /Синтаксис/

23. Розділ мовознавства, який вивчає правила написання слів./Орфографія/

24. Що означає фразеологізм «ніде й голці впасти»? /Тісно/

25. Що означає фразеологізм «замилювати очі»? /Обдурювати/

26. Перекладіть українською слово  «улитка». /Равлик/

27. Перекладіть українською слово  «носки». /Шкарпетки/

28. До якої частини мови відноситься слово будь-який? /Займенник/

29. Складне речення, частини якого з’єднуються безсполучниковим зв’язком та інтонацією називається. /Безсполучниковим/

Запитання для команди 8 класу

1. Слова з протилежним лексичним значенням. /Антоніми/

2. Скільки звуків в українській мові? /38/

3. Опис природи в художньому творі? /Пейзаж, літературний пейзаж/

4. Дієприкметник із залежними словами. /Дієприкметниковий зворот/

5. Частина слова, що знаходиться перед коренем. /Префікс/

6. Розділ мовознавчої науки, який вивчає звуки мови. /Фонетика/

7. Службова частина мови, що сполучає однорідні члени речення та частини складного речення. /Сполучник/

8. Самостійна частина мови, що вказує на предмет, його ознаку чи кількість, але не називає його. /Займенник/

9. Розмова двох осіб. /Діалог/

10. Речення, яке має дві і більше граматичних основ. /Складне/

11.Частина слова без закінчення? /Основа/

12. Частина мови, яка позначає предмет і відповідає на питання хто? що?

/Іменник/

13. Розділ мовознавства, який вивчає частини мови. /Морфологія/

14. Інфінітив—це… /Неозначена форма дієслова/

15.  Рід іменника бідолаха. /Спільний/

16. На які групи поділяються всі звуки? /Голосні і приголосні/

17. Новоутворені слова та вислови мови. /Неологізми/

18. Слова, різні за звучанням та написанням, але близькі чи однакові за

лексичним значенням. /Синоніми/

19. Чи  може словосполучення складатися з одного слова? /Не може/

20. Члени речення, які характеризують предмет з одного боку, відповідають на одне і питання і відносяться до одного і того ж слова. /Однорідні/

21. Речення, що має одну граматичну основу. /Просте/

22 Розділ мовознавства, який вивчає слово, його значення і походження. /Лексикологія/

23. Розділ мовознавства, що вивчає правила вимови. /Орфоепія/

24. Що означає фразеологізм «хоч око виколи»? /Темно/

25. Що означає фразеологізм «перелічити ребра»? / Побити/

26. Перекладіть українською слово «изюм». /Родзинки/

27. Перекладіть українською слово «чулки» /Панчохи/

28. До якої частини мови відноситься слово будь-куди? /Прислівник/?

29. Односкладне речення, в якому немає підмета і не може бути називається. /Безособовим/

Журі підводить підсумки, а  ми направляємося до зупинки «Розважальної.

Учень читає гумореску П. Глазового «Я і кум – моржі»

– Для оголошення остаточних підсумків змагання надається слово журі.

Нагородження переможців.

– Від щирого серця вітаю переможців, які показали себе сьогодні кращими знавцями мови, а також всіх учасників конкурсу.   

Поети оспівали красу і багатство нашої мови, наділивши її безліччю епітетів:

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, власна,

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов’їна, барвінкова,

Українська моя мова.

 

– А що говорять про нашу мову представники інших народів

(Перегляд фільму «Соціальна реклама української мови»)

 

Чуєш, як розмовляють соняхи,

Як шумлять густі явори,

Як від рідної мови сонячно?

Українською говори!

                      (В. Бондаренко)

Любіть і вивчайте й надалі українську мову. Успіхів вам у її вивченні!  Бажаю всім щастя рясного, здоров’я  міцного, неба безхмарного й настрою гарного!

Запитання для вболівальників.

1. Скільки всього мов на світі? (6 тисяч)

2. Які слова в українській мові є ліліпутами, тобто найменшими? (прийменники в, з, о, сполучники а, і та займенник я, частки ж, і.

3. Серед яких частин мови найбільше слів-гуліверів? ( Серед складних прикметників та іменників)

4. Яка мова світу відрізняється утворенням громіздких слів? (Німецька)

5. З якої мови прийшло до нас ім’я Олександр і що воно означає? ( З грецької, означає чоловік, який захищає)

6. Що означає ім’я Наталя? (Рідна)

7. З якої мови прийшло до нас ім’я Євген і що воно означає? ( Прийшло з грецької мови, означає благородний, шляхетний)

8. З якої мови прийшло до нас ім’я Максим і що воно означає? (Утворилось від латинського прикметника maximus «найбільший»).

9. Де і коли народилася традиція Міжнародного дня рідної мови? (21 лютого 1952 року у Бангладеші влада жорстоко придушила демонстрацію протесту проти урядової заборони на використання в країні бенгальської мови. Відтоді цей день у Бангладеші став днем полеглих за рідну мову.

 У жовтні 1999 року на Тридцятій сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО було запроваджено Міжнародний День рідної мови як привід для роздумів та зосередження уваги на мовному питанні. Починаючи з 21 лютого 2000 року, цей день відзначають і в Україні)

Категорія: Мої файли | Додав: Glushko
Переглядів: 1068 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar